Niet verder vertellen; Kapas eiland

Twee weken geleden verliep ons visum van Indonesië dus we moesten het land uit. Dit ging met een gezonde tegenzin want we hadden het er goed. Indo is in ons hart gekropen en we zijn blij dat we dit jaar nog een keer terug gaan.

Omdat je voor een visumverlenging een uitreisticket nodig hebt hebben we een tijd geleden het goedkoopste ticket geboekt dat beschikbaar was. De bestemming werd Kuala Lumpur en vandaar zouden we verder kijken.

Via de website yogatrade.com, waar wij lid van zijn, kwamen we onlangs in contact met een Canadese dame die in Maleisië een yoga- en meditatiecentrum aan het opzetten was. Ze zocht yogadocenten zodat ze kon gaan beginnen. Na een leuk Skype gesprek besloten we haar te gaan bezoeken en aangezien Maleisië ons gratis een visum voor drie maanden zou verstrekken zouden we zolang bij haar kunnen wonen tegen kost en inwoning.

Na ons debacle in Gili Trawangan zijn we wat voorzichtiger geworden dus we gingen er met nul verwachtingen heen. Het bleek ook nul te blijven, want de eigenaresse was eigenlijk een soort commune aan het opzetten, waarbij ze verwachtte dat we yogalessen gaven, de tuin bij gingen houden, zouden koken etc. Op de eerste dag hadden we onze eerste aanvaring en aan het einde van de derde dag een laatste. We vertrokken de volgende ochtend uit het gele huis.

Het plaatsje Marang heeft dan wel één van de mooiste stranden van de wereld, maar er was weinig te doen dan zwemmen. Aangezien het streng conservatief Islamitisch is werd Roos geadviseerd om voor de zekerheid meteen uit het water een sarong aan te trekken. Er was vorig jaar een ‘masturbeerder’ gesignaleerd in de buurt van bikini dragende vrijwilligers. Gelukkig hadden we vanuit de commune wel begrepen dat er een pareltje aan de overkant van het water lag; Kapas eiland.

En vanaf hier mag je verder lezen, maar je gaat het aan niemand verder vertellen en ik zal je zeggen waarom; oké?

Als je Google’t op Kapas eiland in het Nederlands kom je het één keer tegen op veelzijdigmaleisie.nl en wat amateur-bloggers zoals wij. Als je hetzelfde doet op ‘hoogtepunten Maleisië’ dan kom je het eiland niet tegen.

Vanuit de haven van Marang wordt je in tien minuten in een speedboat overgezet en daar kan je vakantie beginnen. De buitenlanders die er al langer komen zien het toerisme ieder jaar toenemen en daarmee ook de problemen rondom afval en elektriciteit. Maar goed, wij kwamen er voor het eerst, we hadden er twee weken geleden nog nooit van gehoord dus het was een paradijs voor ons. Misschien wel het mooiste eiland waar we ooit zijn geweest.

We vonden een kamer bij een guesthouse en restaurant dat eigendom is van een Nederlander en een Duitse. We kwamen er al snel achter dat hierdoor het eiland al wel ontdekt is door Nederlanders. We hebben in de afgelopen vijf maanden nog niet zoveel Nederlands gesproken als de afgelopen dagen. Sterker nog, voor het eerst in vijf maanden werden we herkend als Leidenaren vanwege de Leidse sleutels op onze armen dus ja we hebben zelfs Leids geprrraat!

Het strand van onze verblijfplaats is het drukst met vier of vijf guesthouses, maar als je naar andere baaien loopt wordt het steeds rustiger. In totaal zijn er zo’n tien guesthouses en  twee campings te vinden.

Kapas heeft alles voor een lekkere strandvakantie. Wij stapten iedere ochtend rond een uur of zeven uit bed om met onze yogamatten naar een rustig strand te gaan en onze ‘ochtend-practice’ te doen. Daarna een duik in zee en ontbijt bij het guesthouse. Aangezien er niet veel meer te doen is dan zwemmen en op het strand liggen was dit ook voor ons de dagbesteding; lekker luieren, een boek lezen, van ontbijt naar lunch, naar diner en dromen over onze dromen.

Waarschijnlijk spreekt dit jullie niet aan dus daarom ben ik ook niet bang dat iemand dit gaat doorvertellen of dit bericht gaat delen op de social media. Maar, voor die enkeling die het toch aanspreekt hieronder de voor- en nadelen van Kapas:

Voordelen van Kapas

Geen massa toerisme

Als je de drukte van Thailand met de ‘bucket lurkende’ jongeren zat bent is Maleisië sowieso de moeite van het uitproberen waard en Kapas in het bijzonder. Als je van zonnen houdt dan is er plek zat en als je net als wij liever in de schaduw zit dan is er ook plek genoeg.

Wit poederstrand

Dit geldt niet voor alle stranden, maar wij vonden op Long Beach de perfecte plek voor onze yoga sessies en voor een heerlijke dag op het strand.

Snorkelen in rust

Wij hebben inmiddels wel wat gesnorkeld en na de Filipijnen denk ik niet dat we een mooier rif gaan tegenkomen als het Balicasag-rif dat vanaf het eiland Bohol te bereiken is, maar op dit soort populaire bestemmingen ben je nooit alleen. Op Bohol lagen we tussen tien Koreaanse pubers die vissen aan het voeren waren. Op Gili Trawangan worden de boten gevuld met veertig man per boot en de wateren van El Nido in de Filipijnen zaten voller met mensen dan met vissen.

Kapas is voor jou. Snorkeltje op en gaan, vergeet je niet in te smeren!

Lekker Nederlands praten

Ik zet deze ook bij de nadelen! 😉

Nadelen van Kapas

Van de twee handen vol aan guesthouses zijn er twee in het bezit van Nederlanders. Dit betekent dat je er meer Nederlanders aantreft dan elders. Als je het fijn vind om je eigen taal te spreken tijdens je vakantie dan vind je hier een hoop gezelligheid. Voor ons is het geen primaire behoefte.

Weekend op Kapas

Als het lukt ga dan doordeweeks en zorg dat je voor het weekend weg bent. Zoals gezegd, Maleisië is overwegend conservatief Islamitisch dus weekend is vrijdag en zaterdag. Wij zaten er tijdens een lang weekend en vanaf vrijdag werd het steeds drukker met lokale toeristen. Door de toenemende drukte viel de stroom vaker uit dan normaal en stroom is een groot goed tijdens de warme dagen.

Over Maleisië in het algemeen kan ik tot dusver zeggen dat het makkelijk en goedkoop reizen is. Vliegen is goedkoop en de bus nog veel goedkoper. Wij hebben tot nu toe twee keer de bus genomen tussen Kuala Lumpur en Marang en gemerkt dat de wegen super zijn. Goed onderhouden snel- en provinciale wegen en superluxe bussen met brede stoelen en wifi aan boord, zodat ik niet blog kan schrijven. De trein gaan we nog uitproberen, dus misschien later nog een update daarover.

Wij denken nog twee of drie weken in Maleisië te blijven dus als je nog tips hebt dan horen we dat graag.

Eén antwoord op “Niet verder vertellen; Kapas eiland”

1. Hey Roos en Erwin!

Leuk om jullie openhartige en inspirerende blogs te lezen.

5 jaar geleden hebben wij genoten van het oudste regenwoud: Taman Negara. Het is toeristisch, maar je kunt zelf de stilte en de puurheid van de jungle opzoeken door het huren van een prive bootje: motor uit en geniet van de geluiden van de jungle….zwemmen bij een waterval zonder andere mensen.
    Wandelen in de vroege ochtend of avond. Let op: lange broek en sokken na regen ivm bloedzuigers!
    Je kunt oeroude bomen zien, miereneters, apen, fantastische insecten enz….gewoon zelf op avontuur gaan. Ondanks het toerisme is de boottocht van een paar uur naar het regenwoud amazing!